De voordelen van een interim recruiter op een rij

Door krapte op de arbeidsmarkt zijn veel bedrijven op zoek naar interim personeel. De redenen hiervoor zijn divers en variëren van pieken in orders tot fusies en overnamesituaties en de onverwachte afwezigheid van zittende personeelsleden, bijvoorbeeld door zwangerschap of ziekte. In een dergelijke situatie zijn bedrijven niet zozeer geïnteresseerd in het opleiden van een nieuwe werknemers, maar veelal in het vinden van iemand die de plek tijdelijk kan opvullen.

In zo’n geval is de inzet van een interim-manager een zeer goede keuze, omdat deze op korte termijn beschikbaar, flexibel en ervaren is. De managers die als freelancer werken zijn experts in onderwerpen als werving en talent acquisitie, maar ook talent management en personeelsontwikkeling. Het financiële voordeel ten opzichte van het werken met headhunters en personeelsadviesbureaus ligt voor de hand: terwijl laatstgenoemden hoge commissies vragen per voldane vacature, kan een goede interim recruiter binnen zijn mandaatperiode (meestal tussen 6 en 12 maanden) meerdere belangrijke functies vervullen. In tegenstelling tot een headhunter werkt hij in-house en raakt hij dus snel vertrouwd met de bedrijfscultuur. Dit betekent ook dat hij – in tegenstelling tot veel externe dienstverleners – altijd aanspreekbaar is. En toch staat hij niet op de loonlijst.

Zodra de opdracht van de interim recruiter is voltooid, verlaat hij het bedrijf zoals afgesproken. Er is geen negatieve werknemerservaring, zoals bij het ontslag van een interne recruiter die “overbodig” is geworden. Tegelijkertijd laat hij functionerende structuren en processen en zijn knowhow achter.

Typische taken van een interim recruiter
De taken van een interim recruiter kunnen variëren van het ontwikkelen en plaatsen van personeelsadvertenties tot sollicitatiegesprekken met kandidaten, contractonderhandelingen en onboarding. Bedrijven met een goede carrièresite en een functionerend talentmanagement willen vaak een expert op het gebied van werving en actieve sourcing. Het gaat hierbij vooral om het identificeren, benaderen en selecteren van geschikte professionals om vacatures snel in te vullen.