SEO strategie voor Amsterdamse bedrijven

SEO in Amsterdam kan erg moeilijk zijn vanwege de grote concurrentie. Het is daarom belangrijk dat je een goed SEO bureau in Amsterdam vindt om je te helpen. SEO bureaus in Amsterdam kennen de plaatselijke markt als geen ander waardoor ze een belangrijk voordeel hebben ten opzichte van andere bedrijven. Een SEO specialist in Amsterdam weet ook waar hij op moet letten qua zoekmachine toon en stijl die in Amsterdam gewaardeerd wordt. 

1. analyse van de concurrenten in termen van zoekwoorden 

In een grote stad als Amsterdam is de concurrentie voor de positionering van algemene zoektermen zeer groot. Daarom is het verstandig om eerst zoekwoorden te kiezen die gemakkelijker bovenaan in de zoekmachines komen. Natuurlijk moet het zoekgedrag van de klanten eerst goed in kaart gebracht worden. 

2. Landelijke SEO voor bedrijven met landelijke en regionale activiteit

Als je niet alleen in Amsterdam opereert maar ook in de rest van Nederland zal je daar je SEO op moeten aanpassen. De zoekmachineoptimalisatie in Amsterdam moet dan zeer sterk gericht zijn op de productcatalogus en zijn unique selling points. Indien nodig zouden grotere bedrijven ook elementen van contentmarketing moeten toepassen als onderdeel van een uitgebreide SEO-strategie.

3. wijk gebonden SEO voor lokale bedrijfsactiviteiten in Amsterdam

Als bijvoorbeeld een dermatoloog uit Amsterdam zijn praktijk heeft in Amsterdam west, dan moet bij de SEO optimalisatie in Amsterdam rekening worden gehouden met dit verzorgingsgebied. Zoekcombinaties zoals “dermatoloog + Amsterdam west”, moeten dan de nadruk krijgen. Indien nodig kan ook rekening worden gehouden met naburige districten zoals Noord en Zuid. Het heeft echter geen zin om te kiezen voor de zoekcombinatie “dermatoloog + Utrecht” omdat er te veel concurrentie is in de zoekmachines en het is ook te weinig specifiek. Hetzelfde geldt voor andere bedrijven/industrieën die primair verband houden met een wijk. In een grote stad als Amsterdam zou SEO per district moeten worden gebruikt indien de bedrijfsactiviteiten zich focussen op buurten in plaats van de stad als geheel.